Pilihan cincin

5:25 AM

Assalamualaikum

Entry kalini, aku nak cerita sikit tentang pemilihan cincin untuk perempuan yang bakal berkahwin. Aiceh! Sebenarnya entry ni lebih kepada diri sendiri yang dah bincang2 dengan encik buah hati. Yela aku pun dah bercinta lama, and almost 5 years ni lah lebih nampak serious and more talk about our future. Bagi aku taklah susah sebenarnya nak buat pilihan barang perhiasan seperti cincin, gelang ni. Tapi yg merumitkan adalah pilihan design mana yang kena and cantik tuje lol haha. 

Masa bincang2 dengan encik buah hati aku takkisah sangat pun, tp dah encik buah hati tanya nak apa? So I need to give my opinion plus what I want (bukan demand) tapi mmg dah adat lah kan siapa yg bakal2 mendirikan rumah tangga. Kata aku pada dia, "asalkan ada cincin dari awak pun dah buat saya happy" aku jenis tak kisah sangat tapi aku taknak push, as long as dia mampu untuk beli, itu dah cukup :)

Masa borak-borak tu ada lah tanya jenis jenis cincin...

1) Cincin Merisik
Okay berbalik pada conversation aku dengan encik buah hati, aku bukanlah nak ikut adat sangat tapi memang dah adat kan, kena ada pihak lelaki datang merisik (which is datang tanya) perempuan tu dah berpunya ke belum untuk kepastian before next phase kan. So I told him, merisik datang bawak cincin belah rotan namanya. Cincin ni kosong je plain takde corak. And rasanya tak mahal sangat, sebab aku pun ada dah tanya/survey kawan-2 sepupu yang kahwin hikss 



2) Cincin Tunang

Next phase bertunang pulak.. Ni cincin simple but ada diamond la sikit sikit bagi seri naik lg dari cincin belah rotan, cincin ni namanya Eternity Ring. Kalau yang taknak merisik boleh terus dapat cincin tunang ni, (cantiknya, aku dah mula lah ni berangan nak mcm ni jugak cincinnya ish ish) so jimatlah sikit and dapat 2 cincin jela if nikah pun mintak cincin jugak. Harga pun mahal la dari belah rotan tadi.


3) Cincin Nikah
Okay part ni pulak masa aku bincang dengan encik buah hati, aku kata aku takmau cincin, nak tukar ke gelang..And aku tahu gelang lagi mahal la kan dari cincin (Solitaire Ring) ni walaupun ada diamond seketul ni. Yela emas sekarang se-gram dah tinggi harganya. So I told him, "its okay takpe takyah lah, beli cincin je semua" Dari permulaan ni lah kita dah boleh tolong future kita dari tak membebankan pihak lelaki. Apa yang mampu, jangan push and jangan terlalu demand. Yang penting persetujuan antara kedua-dua pihak :)


Dan I'm glad that encik buah hati takde cakap something negative during our discussion for our future ni. He's more to say, "saya akan cuba usahakan" (ni sbb aku nak gelang la ni hehe) Aku tak kisah, if ada tu rezeki lebih dari Allah s.w.t kpd dia untuk aku. If tak pun, I still got a ring kann ;)


InsyaAllah counting years dari sekarang, both are preparing to our next phase in life. Kita merancang, Allah s.w.t yang tentukan. Doakan yang baik-baik ya. Semoga kita semua dirahmati, diredhai. Amin


You Might Also Like

0 comments